CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, December 17, 2010

:: Teaching ::

17-12-2010
10.30pm

Yeay !!! Hari ni mendapat teaching paling best di NICU. Penat je aku takut sampai tahap x hengat dunia, siap nak amik MC lagi. kihkih! Sepatutnya, teaching ngn PROF CHEAH pukul 8 am. I repeat, 8.00 am. So setelah tidur yg lena dan panjang pd malamnya, aku still bangun dgn perasaan malas. Namun, pukul 7.30 am ak sudah terpacak di NICU. (tepukan gemuruh utk diri sendiri). Prof suruh tgk patient dgn head swelling tu. So, g tgk lah, baca case notes sikit. Parents xde kat situ so xfaham sgtlah history, sbb dalam case notes tu agak bercelaru. (case tu aku cerita kat bawah, k).

Yang menjadikan keadaan serba salahnya, kami ada seminar dgn Prof Syed Zul pukul 8.00am . Clash plk ngn teaching Prof Cheah. Mmg x berani la kan nak kontek Prof Cheah lagi utk postpone teaching. Tunggu sampai kul 8.10, Prof Cheah x sampai2 lagi. So kitorg g seminar la, sambil2 tu sms la inform dia. Seminar habis pukul 10 lebih, kitorg balik ke NICU. Rupa2nya students 4th year yg posting NICU pn ade duk tggu dia. Kiranya nak combine teaching la ni. Prof Cheah x muncul2 lagi. Tunggu dan tunggu. Kul 11 lebih barulah beliau muncul ibarat super star. TAPI, dia nak buat wardround dulu T_T. Ikutla wardround tu. Kena marah sekali sbb bercakap ms round. Ala, aku x kisah sbb aku bukannya sembang kosong, walhal aku n Ae berbincang sesuatu yg ilmiah. Habis round kul 1. Mmg xdapat buatlah sbb student lelaki kan g solat Jumaat. Prof pn ada hal lain lg nak wat. Dia ckp, "We do this evening, maybe at 5 or 6 or 7, we'll see how". Aku hanya mengangguk dgn penuh keyakinan walhal dalam hati geram gile kot!!

Pukul 4.40 pm ak sudah terpacak di NICU. Awalnya ibarat gold medalist teehee. Nampak Prof berjalan sungguh laju, bizinye! Ak risau plak, yelah biasanya org bizi2 ni mood dia x elok sgt. lepas wardround ptg, dlm 6.30 baru start uuuuuuuu. Prof tanya sape nak present case walhal dia dah ckp b4 this xperlu. Sib baik dia x marah sbb xde org prepare case. Then dia suh inspect sorg baby ni. Bile tgk2, baby tu ada Down's syndrome wupenye.

Soalan yg aku kena, kenapa baby tu ada kat NICU. hehe. mula2 kan neves habis bercampur aduk nak ckp 'esophageal atresia' n 'duodenal atresia' .. tertukar2 habis! huhu. tahpape. tapi pastu ak rase rilek je and brdiri sbelah dia dah. Senang sikit nak jawab kalo jawab plahan pn dia dengar. jawab je ngarut ke ape lantaklah dia bkn marah pn, asalkan jawab tu bersebab, dan guna english yg mudah difahami. ekekeke. Diskas pasal down syndrome je. Ape problem yg associated dgn DS, ape management start ngn early intervention sampai besar bla3. Then comes to part yg prof tanya pasal chromosomal abnormalities in DS. Sib baik ingat yang tu. Tapi masa ni Prof tanya adik2 4th year. Diorg x ingat kut. Nak2 bile Prof suh explain knapa ade trisomy 21 n Robertsonian translocation and no to forget, mosaicism tu. Huhu. Ak rasa diorg tau, tapi may be x blh nak explain ms tu. So ibarat sang juara (prasan) aku explain kat prof pasal non-disjunction masa meiosis 2. kihkih. poyo je aku ni kan padahal sume org pn tau pasal tu hehe. Biarlah, kalo tau nape x jawab tadi lama prof tggu jawapan die. Rase macam penyelamat maruah final year student je (hehe, sbb combine teaching ngn 4th yr la katekan). At last prof cakap diorg weak. Ekceli ak x rasa diorg weak. Ak mcm dgr2 jgk diorg jwb senyap2. Maybe diorg just malu/takut nak voice out the answers. So yg penting skrg adelah self-confident! gogogo!

Walaupun sejam lebih sket je teaching tu, tp aku rase best sgt. Ia dah mengubah persepsi aku terhadap Prof Cheah. hehe. Yolah, aku pernah cerita dulu betapa nightmare nye masa short-case ngn dia dulu. UUuuuuu . Dulu mmg menyampah habis la..Rupenye dia cool jer. hehe..Yg x tahannye, dia siap jelir lidah bila aku mention nama Miss Dyg sbb ak mempertikaikan warna bilious vomiting tu. Huh ! susahla prof2 ni, kdg2 ajar ilmu yg berlawanan. Sbg student ni bercelaru tau! tatau nak ikut mana 1.. adoii.. kdg2 geram jgk.. fenin I, fenin !!

eh tadi aku jnji nak cerita pasal baby yg ada head swelling kan. Haa, mcm ni, baby tu umur 28hari. Masa umur 3 hari, parents noticed ada unilateral head swelling pastu g jumpe Dr, dr ckp xde pape. Btw patient ni delivered by spontaneous vertex delivery, not using any instrument. Parents denied of any head trauma. Pastu diorg dtg sini masa day 17 of life. Buat I&D (incisional & drainage) terus rasenye. Then diorg hantar lab, come out ade E.coli. So, dia punya diagnosis adelah infected cephalhematoma. Pelik kan, mane dapat cephalhematoma. Biasanya kalo cephalhematoma dia akan resolve sendiri so aku x pelik la Dr yg diorg pergi tu cakap xde pape. Malangnya skrg, infection dah affect meninges dan from skull xray dah ade lytic lesion of the skull, maksudnya mungkin dah infected bone skali (osteomyelitis). Hari ni diorang hantar patient g bone scan n x tahu lak plk ape result yg keluar. Kesian la baby tu.

Masa kat hospital Slim River hari tu, aku sempat palpate kepala baby yang ada subaponeurotic hemorrhage (SAH) dan cephalhematoma. First time in my life. SAH punya boggy swelling tu mmg ada umppph la wei. Fluctuate gile2. Xboleh lupa tu. Yg klaka nye pasal baby tu, attempt vacuum 2x sbb poor maternal effort tapi at last keluar sendiri. huhu. Mmg boleh differentiate la dgn cephalhematoma tu. Obvious sgt. Best sbb blh tgk sendiri. Alhamdulillah.

Ok lah ye. cukup utk kali ni. Sekian.

p/s: kalaulah Prof tahu hakikatnya aku ni suka tido bagaikan tiada lagi hari esok....

1 comments:

[MH] said...

oh oh. sukaaaa entry niii
walaupun byk istilah medik belaja masa teori je. clinical belum! tp best
tq kakak!

Post a Comment