CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, December 11, 2010

:: kurus ::

11-12-2010
6.30pm

Hari tu, terserempak dgn seorg rakan, perempuan. Kat kwsn kolej je. Lantas die menegur aku..

Dia: Hai si kurus ! hehe
Aku: Hai si gemok ! hehe
(ekceli dia xdelah gemok sgt pun)
Dia: AAaaaa, ta baik ckp mcm tu aaaaa
Aku: (dalam hati: elleh yg ko mengata aku tu xpe plak)

Siriyesly, aku menyampah bila org cakap,' dayah ko ni kurus sgtla. makanla banyak sikit baru cantik. Ni kurus sgt'. Ni salah satu ayat la. Ade lg ayat2 yg sewaktu dgnnya:
'Eeeee, keciknya lengan. kurus gila. kesian aku tgk!!'
' angin dtg mu mmg melayang. (smbil buat aksi meniup2 dgn mulut) '
' dayah si kanak2 KZM (kurang zat makanan) '
' dayah cachexic '
' Dayah si tulang'
' kurus sgt, mcm cacat '

Cis ! Cis! Cis! aku cili mulut sampai melecur baru taw !!

Dulu aku blh lg bersabar bila org ckp mcm tu. Tapi skrg ni aku jadi IRRITATED sbb ak dah berusaha ke arah BMI yg stabil. Continuous effort tu. Ape korang ingat mengata org gemok je ke x boleh? Korang ingt aku gembira bila korg ckp aku kurus kering? Korang ingat aku x terasa ke? Ketuk pale sampai benjol kang baru taw. I garang taw ! Roarrr! Korg yg komen tu, bajet badan cantik ke? Ikut hati nak je aku ckp: pendek, tembam, muka bulat mcm bola sepak, x cantik, bontot besar (kalo bhs kelate: tonggek), pinggang kecik tapi drumstik besar, berisi tapi badan xde shape (ala2 tiang telekom yg aku langgar dulu tu) hodoh gak wei etc etc.
Tapi ak ni terlalu bertimbang rasa. Risau plak org akn terasa padahal org x pnah nk fikir perasaan aku. Aku kecewa! (ceh ceh)

Hakikatnya, aku tau aku kurus gila. Bukan aku x try nak makan banyak2. Kat sini, aku makan at least 3x sehari. AT LEAST!! Nasi mmg wajibla stiap hari. Kdg2 sampai 3x sehari ak makan nasi. Bukannya aku limit makan. Duit habis berbelas/ berpuluh RM setiap hari utk mkn saje. Aku makan je ape yg aku terasa nak makan. Mahal ke murah ke. Bukan saje nak ckp mcm tu, tp yelah, sesetengah org makan megi la, makan sekali sehari la semata2 nak jimat duit. Ak x macam tu. (hek eleh, makan pn berkira kan, tah pape je korg)

Dah tu ak nak wat mcm mana, dah mmg Basal metabolic rate aku mmg kacak & active & bertanggungjawab & berdisiplin. Makan je terus proses jadi si tahi. Atau lebih sopan dipanggil feces. Boleh ke ak nk paksa si protein2 dan carbohydrate tu kekal lama dlm badan aku? Ade ke kod2 rahsia nak berkomunikasi dgn diorg?

Kadang2 aku terfikir; adakah aku mempunyai underlying disease? maybe cancer ke yg stakat ni masih undetected? Ke hyperthyroidism? (tapi aku cold intolerance, hyperthyroid kan hot intolerance). Teringin nak buat test tu. Tapi x buat2 jgk. Ke protein-losing enteropathy? eh xde plak badan aku naik edema.

Aku pernah buat appointment dgn dietician tapi defaulted sbb x sempat nak pegi masa tu. Susahla, dia bagi date utk 2-3 bulan akn dtg. Manela aku tau ape akn jd 2-3 bln akn dtg. Iyola, mungkin ke teluk intan, mungkin ke slim river. kalo ade kat hukm pn belum tentu blh pergi jgk sbb mungkin ade teaching ke, seminar ke, lecture ke, pbl ke ape2 jelah !

Ak mintak maap la kalo korg rasa aku ni emo. Ak bukan ape, aku x tahan dah nak dgr. Setiap hari pn ade org komen. Ceh ceh hyperbola plk kalo tiap2 ari hehe tapi dlm seminggu tu mesti ade punye lah org mengata. Naik muak dah aku dgr. Kalo naik berat badan tape jgk. Cis.!

Kesimpulannya, aku menci giler korg cakap aku kurus kering. Walaupun hakikat, ak ttp x suka sbgaimana org gemok x suka org mengata dia gemok ! PLIS PLIS PLIS stop it. Kalo x nnt aku mmg irritated gile ah ngn korg. Okai... Thanx for ur cooperation.

p/s: Aku tujukan kpd 'korang' bukan awak, bukan dia (pleural, bkn singular). Maksudnya, ditujukan KHAS utk mereka yg suka mengomen. Terima kasih.

1 comments:

Anonymous said...

benci sebab xde orang kata aku kurus....?????

Post a Comment