CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, December 11, 2010

:: Medical Bioethical Symposium 2010 ::

11.30PM
11-12-2010
Align Center
Sebenarnya sgt mengantuk skrg ni tapi demi menunggu baju2 di dlm washing machine siap, aku melebarkan sayap ke sini utk seketika. (sambil sengih :D)

*****************************************************************************
Maka berakhirlah sudah program sehari suntuk itu. Program spt tajuk di atas, di anjurkan khas utk pelajar perubatan tahun 5 UKM dgn kerjasama antara Persatuan mahasiswa/i fakulti Perubatan UKM (PERSIAP) dan Personal & Professional Development unit (PPD).

Spt biasa, program dimulakan dimulakan dgn perasmian. Seterusnya ucapan dasar oleh Prof (datuk ke?) Dr xx. Huhu. xboley bgtau nama dia. sbbnya aku tertido je masa ucapan dia selama hampir sejam tu. Uuuu.. nantok tau. Kemain lg bgn awal sbb diorg ckp program start pukul 8pg. So dgn jujurnye aku pergi kul 8 (ekceli 8 lebih sket). Sesampainya di sana, baru tahu ekceli dia start pukul 9!! hampeh hampeh ! Lagi malang, program start kul 9 lebih. Cis ! aku menunggu sejam lebih di situ. Ofkosla mood rosak sbb aku sememangnya nantok! huhu. Kesian Dr xx, jadi mangsa sbb aku tido je masa dia berucap. Tido lena sampai ternganga. (Jaat bdk ni amik gmba ak tito ternganga, haha)

Program sehari ni, ada debate, role-play and forum.

Yg cerdik2 dan pintar2 semestinya menyertai debate/ forum. Tinggallah loser2 spt aku ni utk join role-play di pentas utk diketawakan org ramai. Heheh. Bukan loser sbenarnya tapi yg hyperactive. heheh.

Ekceli, perancangan awalnya, aku x involved pn sbb previous week kan aku kat Slim RIver. So aku expect aku x join aper2 lah diantara ke3-3 slot di atas. Namun ketika berada di sana, seorg kawan menawarkan aku satu watak, tidak diberitahu wataknya namun mengatakan aku plg sesuai dan reserve tmpat tu utk aku. Aku fikir dia saje nak ayam2kan aku so aku menolak dgn alasan yg sgt realistik sekali. Esoknya hamba Allah tu invite lg, aku just cakap 'thanx but no thanx'. Sekembalinya ke HUKM, ketua posting yg berkakilebar tu menjemput aku pulak. Lantas sambil tergelak aku cuma me-reply 'xboleh, mak aku x bagi' kpd msj beliau. Kih kih. Msj senyap, tidak berbalas. Ternyata beliau bengang di situ. haha.
Ptg pulak, seorg lg kawan dtg ke bilik, mengajakku lagi. Aku mula mempertimbangkannya. Nak2 plk lpas tu seorg lg kawan msj mengajak aku. Ternyata aku tiada pilihan lain. Aku x boleh selfish ! mmgla malas nak join sbb malas nak prektis kan. Lagipun blk dr slim river ptg tu badan aku panas semacam je, nak demam rasanya. Tapi demi menolong & member kerjasama kpd kawan2, aku pasrah lantas keluar berbincang bersama mereka.

Ternyata, penat lelah berbaloi !! (poyo jer, padahal prektis 2 x je, hehe, ala biarla nmpak semangat sket) Menang sbg 1st runner up !! hehe, ok lah tu naib juara sbb mmg cincai sgt. Nak taw watak aku ape? haaa ------- > ibu tiri yg agak jahat, gedix n kaya !! UUuuu.. semestinya watak antagonist sesuai dgn aku la kan? kan? kan? Huhu, demi kawan2 sekalian, aku relaa.. aaaa..hehe best tak kawan ngn aku? kihkih

=======================================================

Apepun, symposium ni agak best sbb dia diskas psl bioethic. Dgr tajuk pn, fuuuhh, mantap seyh..

Tema: FROM WOMB TO TOMB

Debate:
1. HPV vaccine in Malaysia. Is it the right time?
2. Cultural belief is the main determining factor for public response to demand on organ donation in Malaysia.

Role-play:
1. Dealing with death and dying patient
2. Dealing with withdrawal of treatment and "Do Not Resuscitate" order.
3. Issue of refusal to ICU admission based on premorbid condition. (tajuk group aku)
4. Dealing with brain death patient and issue of organ donation.

Forum:
Ethical issues in Aesthetic Medicine. What medical students should know?

Haa.. best kan tajuk2 dia? hehe.. best2.

Overall, saya bangga menjadi warga fakulti perubatan, UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA. noktah.

Oklah ak mmg ngantok tahap yg x tahu dah nak ckp ape dah. Kalo ade masa, esok aku nak menaip lg kat sini sblm balik semula ke Pekan SLim River. Tapi kalo xde masa xpelah. Tunggu jelah seminggu lagi. UUuuuu

oleh itu, papai !!

p/s: entry kali x emo. yay !

0 comments:

Post a Comment