CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, November 6, 2010

:: P.H.D ::

memulakan penulisan dgn gamba perasan
7~11~2010
10.00am
Assalamualaikum..

(kali ini x mahu bercerita psl fakulti, kelas, lecture, exam dan ape2 yg berkaitan dgn medical school of UKM)

Alas, cuti 5 hari dah habis. Today is the last day!! 4 hari di rumah, mmg banyak mende dibuat.. sampai x sempat nk rehat lgsg!! (menipu la plk) huhu.. tp mmg betul la, sbb kna jd driver umi kan.. start ngn hari rabu g Pasir Puteh sbb umi nk g amik something kt Pejabat Tanah tu.. geran tanah ke hape ntah..


tgk, umi mcm bigboss duk rilek kt blake..

Balik Tasek Pauh, tgk progression rumah Moklah.. rumah dh siap, pagar sume dh hampir siap just tunggu nk letak pintu gate. Alhamdulillah, Mok dh berubah skrg.. baguslah dh berubah, kalu dok mmg kna hasut je ngn anak2-yg-xboleh-tgk-kesenangan-org-lain. Sebab umi sambung rumah emaknya, adik-beradikyg lain nk cari gaduh. Cari jugak pasal spy boleh bergaduh. Boleh pulak duk claim surat yg bertarikh tahun 1999, padahal surat tu dh x laku sbb masalah tersebut sudah settle pd tahun 2003. Skrg diorg jgk malu muka sbb dh abes berkampung2 duk fitnah umi abah aku. Aku harap mereka menerima balasan yg setimpal.

Aku sgt pelik, knapa ORANG selalu x puas ati ngn umi aku. ORANG dlm konteks ini adelah adik beradik beliau, especially si kakak yg bongkak (dan anak2nya yg angkuh itu). Siriyes, dari dulu lg. Dulu masa umi susah, duk hina la ape la. Skrg bila umi dh senang pn nk cari pasal pulak. Kejadahnya manusia tu?? yg x tahannye, anak2 dia punyela gangster mcm tahi itik, kurang ajar gile g wat kecoh kt ofis umi aku smpai malu muka umi!!! Pastu boleh pulak ugut abah aku, ".. nk mati kt rumah ke kt mana??" Astaghfirullah, bongkak sgt dlm berkata2 si iblis tu. Dia x sedar ke dia ckp ape tu, smpai ugut2 bunuh? berkuasa sgt ke? Si emak pulak, sikit2 jumpe bomoh, sakit kepala sikit pn ckp kna buatan org. Aku x paham betul. Pastu duk heboh keburukan menantu serata tempat. Padahal menantu dia, suami kp anak dia, xde faedah lgsg nk memalukan anak sendiri.. hmmm.. Dulu, a few years back, pernah dia buat kecoh, gaduh, tp umi mengalah, umi buat x tahu, and umi still pergi rumah dia, ziarah2 sbb xnak terputus hubungan adik beradik.. walaupun masa tu aku dh xde mood nk berkunjungan ngn mereka, tp sbb umi aku follow jelah! Tp skrg makin menjadi2, Umi dh x tahan, ape nk jadi, jadilah!! X kuasa nk layan si jahanam tu.

Yang tu sorang. Yang sorang lg ni pulak, manisnye mulut, baiknye dia ngn adik beradik aku. Baik sgt, bergurau senda ibarat erat sgt hubungan anak-sedara-mak-sedara... TETAPI rupa2nya dialah si pembawa mulut, rupa2nya dialah sang racun yg meracuni ORANG lain. Aku bkn tuduh melulu, aku ade bukti, ORANG yg diracuni tu telah memecahkan rahsia (secara sengaja/tidak, aku x pasti).. Sungguh x sangka.. tapi dia xngaku, ibarat "baling batu, sembunyi tangan".. (betul ke perumpamaan ni?? huhu, lebih kurangla..) Lagi satu yg sesuai, musuh dalam selimut, gunting dlm lipatan dan ape2 lg yg sewaktu dgnnya..

****************************************************************************************
Semuanya bermula bila Umi sambung rumah Ibunya, Moklah @ aku panggil Mok.. Mok dh umur 70 lebih.. dh tua, jalan pn pakai tongkat.. Tapi dari dulu dia duk sebut nk sambung rumah, tp ofkosla dia xde ongkos.. suami dh meninggal almost 20 years..harap kt anak2 jela.. Anak2 pulak, semua keje biasa2, xde yg hebat yg boleh dibanggekan.. So bila nk hulur duit utk smbg rmh ni agak keberatanlah kan.. Jadi bila ada rezeki lebih, Umi terus tunaikan hasrat Mok tu. Bagi umi, wpun dia dh tua, yelah org kata umur mcm tu, bila2 masa boleh pergi, tapi at least sbg anak, tunaikanlah harapan ibunya kan. Umi tambah ruang yg ade 2 bilik, ruang tamu kecil dan beranda depan rumah, plus ngn pagar batu yang tinggi.. So kt kg tu, kirenye pagar rumah tu antara yg terbaik la, kalah rumah aku sendiri kot..

So, kononnya bila umi buat mcm tu, ORANG lain kira mcm umi bodek Mok la. Konon Mok dh x pandang org lain selain umi. Hasad sungguh. Sebabnye, dulu Mok pandang umi sebelah mata je. ye, itu hakikat. Tu yg ORANG2 tu suka..Dulu pn ak x suka Mok sbb pandang rendah kt umi, adik beradik2 aku. Tp as the time moved on, manusia berubah. Mok berubah, umi berubah n aku pun berubah.. cuma, ORANG2 itu tidak berubah. Aku, Umi, Mok dh settle down. Cuma ORANG2 itu masih tidak boleh duk diam, masih ada agenda yg aku pn x pasti gol nya. Hmmm..

Umi ikhlas tolong Mok, umi x kisah rumah tu siapa yg dpt. (i bet, nnt Mok meninggal, mesti DIORANG gaduh lg duk berebut tanah n rumah ni).. lantak diorg la, yg penting, dengan usaha yg berdikit2, Umi mampu kumpul tanah sendiri, luar dari kampung tu.

*************************************************************************************

ekceli, sebelum balik rumah , aku berkobar2 nk kemas rumah sbb lepas pindah hari tu, mmg x setel lg kemas. Iyelah, Umi duk rumah dgn Bo je. pastu pulak hari tu dtg kL seminggu lebih so x sempat nk kemas2.... 2 ruang tamu dah setel. 2 bilik dah setel, dah kemas. Cuma tinggal 2 bilik yg still mcm kapal pecah!!!


bila tgk bilik ni, hilang terus semangat nk berkemas!! stress gile.. berkotak2 lg tu. Kotak2 tersebut mengandungi kain2 baju, buku etc etc.. Ak just setelkan 1 bilik lain, bilik kt atas tu buat sikit2 je, tu pun aku ngamuk kt umi suh umi setelkan.. haha, jahat!! XPo2, kan nnti Sakinah n mimi akn bercuti?? let them do it!! kihkih...

Tiba2 tertengok paha Bo, pandai dia tulis nama dia..

tapi tulis kt paha.. adei.. kantoi Down.. hehe.. BOBO, I LOVE U!!

Selain tu, cuti ni jgk sempat ke Nagoya KB, beli kain utk langsir baru. G ngn tukang jahit skali.. Sepetang di Nagoya. Terdetik jgk rasa geram kt tukang jahit tu sbb aku dh brape kali ckp AKU NK CORAK ABSTRAK tp still suggest corak bunga2... Grrrr... at last xsempat habis jgk beli2.. hmm, penat jek..

Sabtu, last day kt rumah, smpat ke Tanah Merah.. bukan bandar tanah merah tp ke Bukit Panau. Aku stress la nk masuk lorong ke Bukit Panau tu sbb kt situ ada tiang telekom yg MASIH CONDONG menandakan ada org langgar!! Sape ntah yg langgar.. lalalallalala~~~ Lame gile kot x g jumpe nenekku itu, ni baru jumpe lepas dia balik dr Mekah.. huhu..Pastu g rumah Ayu dgn nenek ku, mlawatnya atas pemergian bapa tersayang pada 30/10/2010 if I not mistaken.Al Fatihah utk arwah..

Balik dr BP, singgah beli McD, singgah Bilal beli air mineral dan kalut2 balik rumah sbb kna bergegas ke airport!! Stress betul kalo naik flight sbb tkut terlambat rugilaaaaaaa xleh nk boarding!!! tp Alhamdulillah, sempat sampai walaupon sipi2 je lg kaunter nk tutup.. huhu.. masa kt boarding hall, x sangka2 terjumpe mama kpd mc yus.. Ak tengok mcm kenal je makcik ni, aku tegur la die.. hehe.. naik AK5289 , bezanya dia duk seat no 1, aku seat no 21.. pastu kt LCCT x jumpe dah.. huhu

Ok la..mungkin stakat ni utk entry kali ni... lapar la mokcik nk g make..selamat menjalani hari Ahad.. tatatataaaaaaa

p/s: malu bila umi menghebohkan pasal tu. Padahalnya, belum tentu lg dia suka aku, belum tentu lg aku suka dia :PP maluuuuuuuuuuuuu (dgn nada koyaaa)

0 comments:

Post a Comment