CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, September 14, 2010

:: Raya update 3 ::

7.00ptg
14/09/2010
Assalamualaikum..

Alhamdulillah, hari ni masuk hari ke 5 umat Islam meraikan Syawal yang mmg dinanti. Sekejap je kan, hari tu baru je start puasa. Hari tu baru berpuasa di Teluk Intan. Hari tu baru g bazar Tasik Permaisuri.. Hari tu baru g Wakaf Che Yeh.. Hari tu poket tebal lagi.. hehe.. brape bnyk hari tu daa.. yelah, sedar atau tidak, the TIME KEEPS ON MOVING kan.. makin lama makin laju.. So sesiapa yg tidak menghargai masa mmg tergolong dlm golongan mereka yg rugi.... (erk, rase terpukul dgn ayat sendiri..huhu)

Berbalik kpd kisah raya keluarga JUTA, Alhamdulillah raya tahun ni ttp meriah. Meriah walaupun baju raya mereka siap last minute..meriah walaupun duit raya x sakan hahah.. bercakap psl duit raya, frankly speaking aku segan nk ambil kalo org hulur duit raya. Sbb ak rase ak dh besar, dh x patot dapat dah, hehe.. tp nk ckp jgk, ak dpt rm150 cash dari seorg bussinessman ni.. oyeahh..yg ni mmg xsegan lgsg nk ambik haha.. mmg gila la kan, bg 150 sorang utk adik bradik aku ni..($_$) hahaha...Along aku plak bg rm50 sorang.. hehe.. yg lain2 tu, xyah la sebut sbb xsehangat juara n naib juara ni.. (jahat btol ak ni) hehe

~Raya pertama~

Kami sembahyang raya kt masjid di sebelah rumah iaitu Masjid Sultan Ismail Petra Kubang Kerian. Usai solat raye, lepak2 kt rumah. dh ade tetamu dtg. tetamu tetap. tetamu pertama setiap tahun haha.. menu pagi raya kami adelah lontong and nasi himpit n sate. Untuk pengetahuan smua, puan Napisah sgt hebat dlm arena lontong2 ni.. mmg xjemu makan.. hehe..Seperti yg aku duk bebel2 sblm ni, baju raye ak kan x fit elok so aku suruh Umi jahit sket dari dalam biar nmpak elok sket bila aku pakai. Xla menggeleber sgt. Yelah, tu ukuran Sakinah kot, dulu blhlah ukur same saiz tp sbb skrg ni ak makin kurus so xlehla nk wat camtu lg. Pastu duk siap2 la, mekap2 nk g beraya. Bila sume dh siap, umi plak xjumpe tudung dia. hehe.. sume org cari tudung tu tp xjumpe2 jgk. At last umi pasrah je, pakai je mana2 tudung yg sesuai.Sedih aku, sbb kalo Umi pakai tudung yg mmg match ngn baju tu, mmg akan bertambah cantik. Then, seperti biasa, upacara bersalam-salaman dan bermaafan. Dan seperti biasa jgk, Intan Shazz adelah makhluk pertama yg akan menangis haha.. tiba turn aku, aku mintak maaf la jgk, dan mintak halal semua termasuk kereta MyVi tu haha.. Umi ckp xleh, nnt MyVi tu bayar sendiri plak.. hahaha.. Lpas solat Jumaat, kami g braye ke Kedai Menanti n then ke Tasek Pauh n then ke Bukit Abal. Inilah destinasi WAJIB PERGI setiap tahun pun. :) balik rumah mlm tu mmg penat giler ah. Sempat je online tp just update FB, malas nk menaip blog yayang ni.. hehe..

~Raya ke 2~

Bangun lambat. Pukul 9 br nk celik mata. Bgn2 terus kemas rumah, kot2 ade org datang hehe.. Then iron baju siap2, manelah tau jap lg nk g beraye ke haa..ingat nk g Bukit Panau, tp ntah knape xjadi plak.. Kluar ngn Umi beli barang utk Openhouse raya ke 4..pastu ak duk rumah je. kontek kwn2 suh dtg beraya. Aku pn rase mcm nk g beraya ke rumah Erijoy, katenye buat open house raya ke 2 tu.. smbil2 tu kontekla kwn2 di pasir Mas, yelah kalo alang2 ke rumah erijoy di Tendong tu, boleh gak g rmh bdk2 ni. Kontek Ely, katenye sdg beraya di Kbg Kerian. Ak ajak la dia dtg rumah. So stelah 5 thn berkawan, first time Ely dtg rumah haha.. time kasih Ely n family.. PAstu ak pn dh mls nk kuar beraya.hangat2 tahi ayam betol haha.. tggu jelah Fad n Sarah yg katenye nk dtg.. smbil2 tu, kuar dgn Sakinah g cari kedai basuh kete.. yelah, kesian Oranje, sgt kotor bermandi hujan huhu.. tapi malangnye xde kedai bukak. So pegilah singgah Mydin. Ekceli nk cari selendang sbb kdai2 lain xbukak lg..tapi sume selendang kt situ hodoh2.huhu......balik jelah....balik2 xde org kt rumah! chett! mereka smua keluar beraya ntah ke mana2.. hmm.. tidak lama kemudian, Fad n Sarah pn sampai.yeayy.. hehe..selamat dtg ke rumah keluarga Juta. hehe. Fad pernah dtg rmh aku, tp Sarah 1st time. tenkiu sbb dtg hehe.. Masa hantar diorg kt kereta, sahabat baik si Amer n Hasif pn tiba. diorg bwk kwn sorg lg name apentah aku lupa.kwn mereka di Maahad dulu. dua org ni adelah TETAMU WAJIB dtg pada ptg raya ke 2.. haha.. tiap2 tahun pn timing mcm tu jgk..haha.. btw, time kasih sbb dtg ye..( sambil berjanji nak pegi openhouse mereka pada Raya ke 3, huhu)

~Raya ke 3~

Adelah hari yg mmg ditunggu2. Sbb nk g konvoi ngn bdk skolah NAIM dulu yeayy.. setelah bertahun2, ni lah 1st time aku join konvoi raya ni.. slalu raya ms study week mmg hampeh sgt la kan.. nk beraya pn kna beringat..rumah aku adelah destinasi ke 2. Penuh rumah dgn berbelas yg dtg, hehe.. tenkiu ea sudi dtg ke teratak hamba..then berkonvoi pegi ke rumah Ain Roslan, Mc Yaa, Mirah Tarmizi n last but not least rumah K.Anem,hehe.. terer k.anem masak sedap2. pastu siap bg duit raya lagi haha...tenkiu ea sume2.. balik rumah dh malam. terpaksa meminta maaf ngn Encik Hasif n Amer sbb xdpt ke rumah diorg. AAAAA..kna marah ngn diorg sbb janji, tp xpegi.. adeh, sori sgt2 weyyy... aku mmg nk pegi tp siriyesly mmg xsempat. Xkan aku nk g malam kot...huhu.. kalo korg bace mende ni, aku mitok maah bnyk2 sbb xdan gi...... huuuu...

~Raya ke 4~

Sepatutnya dh habes cuti. Tapi extend skit lg. hehe. Juga hari yg ditunggu.. OPEH HOUSE oleh keluarga Juta! hehe.. bangun pagi2 tolong umi masak.. dalam pukul 10 pagi, ak kluar jap ngn Adam, g umah Amer sbb nk ganti yg xpegi smalam. hehe. lgpun xpnah g umah dye, so time ni jelah. cantik rumah dye.. sempat jgk jumpe parents dia. Yg klakarnye, boleh pulak Adam berak kt sana! ahahaha... mujur pakai pampers.. jadinyo kijoan plak aku duk basuh berak budak kt rmh ore hahahahaha.. hajatnye nk g jgk rumah hasif sbb dkat2 tu jah, tp sbb dia dah balik KL, so xjd la. Sorylah sih, nati rayo haji ak g umah mu deh.huhu.(msti mu marah oyak aku kecek sajo.huhu)... pastu balik rumah tolong2 umi wat persediaan terakhir. Jemput tetamu dtg lpas Zuhur. Ade seorg tetamu istimewa. Umi suruh aku bersiap awal2 sbb ak kna jumpe dia. Bila dia dtg baru ak bersiap.huhu. ak xpasti die ni berpangkat Datuk ke x.x tanya plak umi.. tp katenye nnt keje aku kna lapor diri kat dia. Mungkin org besar dlm Pengajian Tinggi, tp xsure nama jawatan sebenar beliau. Orgnya masih kacak walaupun usia nmpak mencecah 60an.. Penuh sopan aku bersembang dgn beliau. hehe. ye aku kna selalu bersopan. Behave Hidayah, behave!!! hehe.. lain2 tu, ramai gile org dtg! tp xde yg gile la hehe.. saing2 umi ramai geng Milysa. Saing2 adik bradik aku ramai jgk. tp saing aku 2 org mari iaitu Faran n Iwani. hehe. xpe, depa dh dtg ramai2 kan raye ke 3 tu, so aku x expect tuk diorg dtg lagi. hehe. Pastu ak terpaksa meninggalkan majlis sbb nk g rumah Dayana ngn 2 org tu. Dan skali lg, Adam nk ikot. Bawak jela. Kalo x bwk nnt dia ngamok, susah plak org kt rumah. huhu. lame gak duk umah Dayana. banyak mende nk sembang. Lame gile kot x jumpe, pasni xtaw bile plak nk jumpe hmmmm... kul 7 br aku smpai rumah.. ( aaaaaaa.. xkemas brg lg nk balik KL)...penuh gile rmh ngn sedara mara. Ak main campak je brg2 ke dlm beg. Lantaklah ade mende tertinggal pon. huhu.. pukul 8 lebih ak dh kna berangkat. Sbb flight kul 9.50mlm so kna kuar awal la kan nnt xsempat check in rugi je tiket mahal.. Huhu.. (dukacitanya saya menyatakan tiket tersebut berharga rm367) huhu.. akan ku simpan tiket tersebut sbg kenangan sbb terlalu mahal, same mcm harga g Kuching doh2.. Umi maafkan anakmu ini kerana menyusahkanmu..huhu..naik Firefly, turun Subang. Then Abah g ambik n hantar aku ke kolej... kul 12 smpaila aku di kolej ini.....hmmmmmmmmmmmm.. terus homesick..

~Raya ke 5~

Meneruskan kehidupan biasa. Huh! malasla nk cerita buat ape kt ward. tp yg penting ade pegi library. Nak baca paper, ikut perkembangan kes bunuh 4 org tu & jgk psl pemasyhuran Al Sultan Kelantan yg baru ini.

Jadi, saya fikir setakat itu sahaja update berkenaan hari raya saya. Mungkin tidak sehangat, tidak semeriah anda semua tp itulah diri saya, keluarga saya. Saya bersyukur dikurniakan Allah keluarga yg bersatu dan sgt2 bersyukur dgn rezeki yg Allah berikan kpd Umi sempena raya ni. Semoga saya diizinkan Allah utk bertemu dgn Ramadhan yg berikutnya dan seterusnya meraikan hari kemenangan umat Islam ini.
Sekian.

0 comments:

Post a Comment