CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, September 21, 2010

:: Merungkai kenangan lalu ::

1.03am
22/09/2010

Assalamualaikum..

Malam ni mendapat idea utk menaip di sini, stlah di trigger oleh salah seorg uncle ku yg manja digelar Ayah Chik. Alkaha Romli. Coretan Ayah Chik berkenaan arwah Romli Ismali benar2 menyentuh hati kami2 di bawah Haji Romli Legacy. Rindu tiba2 dtg membuak2. Lama tidak ke kubur arwah. Sekali shj pergi melawat, selepas pertama kali ke sana ketika tanah masih merah, ketika nisan belum dipacak. Sungguh, pemergiannya seorang datuk yg tiada galang gantinya. Arwah Hj Romli, yg aku panggil Tok, mmg mesra sgt ngn cucu2 dia. Teringat plak dulu aku suka main kepala tok lepas dia cukur rambut. Ataupun ketika rambut baru mula nk tumbuh, masa sdg tajam2 tu. Suka sangat. Sounds kurang ajar krn main kpl org tua, tp Tok x pernah marah. Lpas main kpala dia mesti geletek punya smpai xleh nafas! huhu.

Masa darjah 1, aku, abg n kakak balik menetap di Klantan. Parents dan 2 lg adik stay di KL. Darjah 1, jauh dgn parents. Memulakan darjah 1 di kampung. Sekolah x jauh sgt dgn rumah Tok, jln kaki je. Tp pagi2 mesti nk suruh Tok hantar. Lpas dia balik masjid, subuh, g hantar kuih ke kedai2 (dulu nenek rajin buat kuih, letak di kedai2 kopi, sekitar tahun 90an), then lpas tu baru hantar aku ke sekolah. Naik motor. Balik sekolah, tgklah, kalo Tok ade kt gate, naiklah motor. Kalo xde, balik jalan kaki. huhu.. Ade 1 pg tu, riang sgt bwk bekal. Beg dlm raga motor. Smpai skolah, rilek je jln dgn bekal, beg x ambik. huhu. Tok pun hon ngn motor smbil pggil aku. Aku tersengih2 g ambik motor ngn Tok. huhu.

Lagi yg aku ingat, masa duk dgn Tok, aku pernah mengamuk. Nak gaduh je dgn kakak aku, kazen aku. Tok tegur, aku buat x tahu. Bile dh teruk sgt smpai nangis, Tok angkat aku g bilek air, ambik air kolah jirus aku! Tok ckp, "bdk ni panas ni".. lpas tu ak dh x ngamok dah..

Bila dh darjah 2, family sume balik Klantan, aku dah x duk dgn Tok. Tuka skolah. Duk ngn family. Tp slalu jgk balik sana. Selalu. Yg bestnye, stiap kali g sane, mesti dpt duit. Tok/ nenek mesti bagi. Xkisahlah brape pun. Yg penting, bagi..( haha, terok!)

Bila dh semakin besar, dh masuk skolah asrama, jarang lg ke sana. Kalo ada event baru pergi. Hari raya. cuti sekolah. Kdg2, aku pergi sendiri, naik bas dari Kota Bharu. Turun di Paloh. Disebabkan Kg Bukit Panau tiada bas access, kna la turun kt Paloh, a few kms away. Dah smpai kt Paloh, telefon la Tok. Tok pn g ambik ngn motor itu. Nak balik pn mcm tu. Tok hantar ke Paloh. Tunggu smpai aku naik bas, baru Tok balik.

Aku ingat aku cucu yg baik. Aku ingat akulah kebanggaan. Hakikatnya, akulah cucu yg teruk!!! Sehari sblm pemergiannya, Cik Jea, anak arwah ke 3, yg tinggal bersama2 dgn arwah sejak kecil, telefon aku. Katanya, Tok masuk wad. Kt Hospital Tanah Merah. Tok mmg ada DM, hypertension, ?dyslipidemia. Hari tu hari Ahad, 19 Ogos 2007. Masa tu aku ade kt Kubang Kerian. Cuti midsem, sblm masuk modul Respiratory. Esoknya start kelas. Tiket dh beli, nk pergi mlm 19hb tu. Disebabkan xde org nk hantar, aku x pergi mlawat di hospital. Umi ada hal masa tu. Nk pergi dgn bas pon x smpat, sbb akn balik KL mlm tu. Bnyk sgt alasan. Jadi, xpergi lah melawat Tok. Tok ada a few ward admissions, tp ak xpernah pegi melawat. (T_T) Kata syg, tp x tunjuk pn sayang tu.......

Jadi, 19 hb tu, aku naiklah bas tanpa sebarang perasaan. Smpai KL paginya, terus ke kolej. Ketika sdg solat Subuh, telefon berbunyi x henti2. Aku dh x sedap hati. Mula meneka yg tidak elok. Usai solat, Kakakku telefon, menyampaikan khabar sedih itu. Xtertahan2 terus laju air mata. Perasaan bercampur baur. Sedih, menyesal. Aku ade peluang utk jumpe utk kali terkahir, tp aku x hargai. Hmm.. Ape lg, terus telefon Abah yg masa tu duk kt Setapak. Abah dh kna asthmatic attack. Dh xleh wat ape, nk drive ambik aku pn x boleh. Ak call Sumae, dia suh g rumah abah. Jumpe kt sana. Di dlm kegelapan pg, aku pergi tahan teksi utk ke Setapak. Sampai di rumah abah, dia mmg sdg asthma. Aku hanya membisu, tiada mood utk berkata2. Mata terasa berat menahan air. Air yg x dibenarkan utk keluar. Then Sumae dtg jemput kami, terus balik ke Klantan. Dlm kereta, smua org senyap! Tiada sepatah pn perkataan keluar. Semua melayan perasaan. Baik Sumae, Cik Su, Abah, Cik Ana,mahupun aku, tiada yg berkata2. Sumae plak, drive x kurang 120km/H. Nk kejar masa Dikhabarkan, arwah nk simpan lpas Zuhur.....

Sesampainya di Kg, semua org pn xtahan dh. Turun je kereta, Sumae terus meraung, memeluk seorg abgnya. Tanpa suara, air mata aku ni deras mengalir. Terdengar suara nenek memanggil aku. Nmpak je nenek, terus aku peluk dia. Menangis2 x berhenti2. Pastu ambik wudhu', menuju ke arah arwah di sebalik langsir. Tersangat berdebar. Sebaik langsir diselak, sekali lg airmata ni laju mengalir. Tersedu2. Melihat satu jasad yg telah terbujur kaku. Aku x tahu berapa kali aku ulang bacaan Yasin tu. Yg aku tahu, ak menangis x henti2.

Smpailah saat terakhir utk arwah berada di atas muka bumi ni, ahli keluarga di beri penghormatan utk menciumnya. Mula2 aku excited. Sbb xpernah buat. Bila sampai turn aku, seram sejuk! Aku cium dahinya, terasa sejuk di situ. Tok kelihatan tenang, nmpak spt sdg tidur...... Kemudian jenazah dibawa ke masjid utk disembahyangkan dah seterusnya ke tanah perkuburan Islam. Aku x ikut serta. Aku cuma ke pusaranya pd esok paginya......

Lama x jumpa Tok sblm pemergiannya tu. Dah lama. Aku x pasti kalau aku ade benda yg 'bersangkut' dgn Tok. Tp setahu aku, xde plak Tok nk marah ke ape.. Kalau ada pun,mungkin berkecil hati sbb lama tidak pulang menjenguknya...Atau, mungkin berkecil hati aku x melawat di saat2 akhirnya?? (T_T)

Hmm..setiap yang hidup pasti akan menghadapi maut. Itu lumrah hidup manusia. Itulah sifat kejadian manusia, itulah janji Allah. Tiada yg kekal abadi selainNya. Terputuslah hubungan anak Adam dgn dunia, kecuali 3 perkara: doa anak yg soleh, amal jariah dan ilmu yg bermanfaat.

Semoga kita akan terus hidup di bawah lembayung rahmatnya. Semoga arwah aman di sana. Semoga kita semua dipertemukan di syurga yg didamba.
AL-FATIHAH.

p/s: tarikh 20 Ogos 2007. pemergian yg tiada galang ganti.

0 comments:

Post a Comment